Ik ben Mario Karèl, geboren op 23 maart 1964 in het Limburgse Roermond, in 1996 verhuisde ik voor mijn werk in de logistiek naar Amersfoort. Na een bedrijfsongeval in 1997 met blijvende schade, kon ik mijn werk alleen nog digitaal doen en daar ontdekte ik mijn interesse voor computers. Eind 1998 raakte ik toen mijn baan kwijt en vanaf 2000 werk ik professioneel met (Windows) computers in netwerken, waar ik ook begon met de cursus MCSE. Korte tijd later behaalde ik het eerste certificaat, Comptia netwerk Plus (gecertificeerd netwerk deskundige). MCP (Microsoft gecertificeerd deskundige) volgde met Windows XP werkstation.Bij de overgang naar de euro, verloor ik tijdens de crisis mijn baan en moest ik ook stoppen met de cursus MCSE. Vanwege de enorme kosten en overschot aan personeel kon CWI en overige instanties niet helpen. Mijn kennis en ervaring heb ik door de jaren heen opgebouwd vanaf Windows 2000 t/m Windows 10. Maar ik kan mijn weg ook zonder goed vinden in de verschillende Linux distro's en Mac OS. In 2005 heb ik een omscholingscursus gevolgd tot ICT onderwijs assistent, waarbij ik nieuwe eigenschappen bij mezelf leerde kennen.De belangrijkste daarvan is dat ik goed blijk te zijn in het overdragen van kennis. Na ongeregeldheden tijdens de cursus bleek in het onderzoek door het ministerie van onderwijs cursus en certificaat ongeldig. Lokale overheid had bij de screening van het bedrijf grove fouten gemaakt, honderde cursisten waren gedupeerd. Toen mocht ik zelf een cursus uitzoeken om toch weer 'snel' aan het werk te kunnen en ik wilde MCSE weer oppakken. Ook nu weer had mijn keuze flink wat voeten in de aarde vanwege de kosten, maar nu werd er een reintegratiebedrijf bijgeschakeld. Uiteindelijk werd er gekozen voor de 'stoomcursus MCSE voor gevorderden', want dit paste in het kostenplaatje. Maar deze cursus zou voor mij om verschillende redenen veel te hoog gegrepen zijn, met verouderde relevante kennis en ik was nog steeds werkeloos. Daarom moest ik zelf zoeken naar een stageplek, deze had ik gevonden bij Tulip computers, herstartend bedrijf met verouderd netwerk. Ondanks alle tegenslag behaalde ik toch het MCSE/MCSA certificaat in 2009. Toch kwam ik niet aan het werk, omdat ik onvoldoende kennis en ervaring had met zeer grote netwerken (meer dan 10000 systemen).Het bedrijf waarin ik stage liep, lag in het MKB segment met ruim 500 systemen in verschillende landen, maar grote netwerken worden anders beheerd.Toen kwam de burn-out, na alle teleurstellingen kort achter elkaar, eerst de ongeldige cursus, toen de veel te zware MCSE stoomcursus en alle pogingen om aan het werk te komen. De gevolgen zijn nog steeds merkbaar met concentratiestoornis en overprikkeling die mij functioneel belemmeren in het reguliere bedrijfsleven. Ook onder stress werken lukt niet meer, sindsdien neem ik deel aan allerlei (vrijwillige) computer gerelateerde projecten en o.a ondersteunende werkzaamheden. Rond 2009 kreeg ik een WSW indicatie en ik wilde graag vrijwilligerswerk doen, mijn eerste project werd 'gratis computer voor minima' bij Amfors (MOB).Vanwege mijn technische achtergrond kreeg ik een coördinerende taak, waarbij ik o.a ROC stagiairs en vrijwilligers zou ondersteunen om gedoneerde computers te repareren. Gedoneerde computers en onderdelen werden getest en samengebouwd tot computers met een tweede leven bij gezinnen in de bijstand met schoolgaande kinderen. Hierbij ondersteunde ik ROC studenten tijdens hun stage systeembeheer niveau 4 en vrijwilligers zonder technische achtergrond middels verschillende workshops. De gedoneerde computer systemen werden voorzien van het Windows XP besturingsysteem met allerlei gratis programma's zoals Office en anti virus software. Het meest recente project was van 2010 t/m 2013, bij Amfors in de AKA opleiding, speciaal onderwijs voor volwassenen (met geestelijk/lichamelijke beperkingen). Mijn ervaring uit de cursus ICT onderwijs assistent kon ik zinvol inzetten, de naam ICT onderwijs assistent mag niet gebruikt worden, maar is omgedoopt tot 'ICT onderwijs ondersteuner'. In dit project heb ik als ICT onderwijs ondersteuner docenten vooral praktisch ondersteund met hun lesmateriaal via de computer, beamer en geluid aansluiten, printers instellen, etc. Docenten erkenden gedegen computer kennis/ervaring als toegevoegde waarde voor de onderwijs assistent/ondersteuner. Leerlingen heb ik voornamelijk praktisch ondersteund bij gebruik van verschillende programma's voor het bewerken en afronden van hun opdrachten op de computer. Het ging toepassingen van (web gebaseerde) programma's zoals e-mail, (web)content bewerken in Paint, Ms Office en Open Office onderdelen, etc. Docenten hebben doorgaans onvoldoende tijd om zelf lesmateriaal op alle pc's voor te bereiden, mijn taak was om systemen gebruiksklaar te hebben voor aanvang van de lessen. Tot mijn werkzaamheden behoorde allerlei mogelijke storingen met beamer, geluid of printers te verhelpen, allerlei updates uitvoeren zonder onderbrekingen tijdens de les. Werkzaamheden waren beschikbaarheid netwerk, internet(applicaties) en printers, maar ook op zoekmachine de bladwijzers naar web gebaseerde programma's bijwerken. Tevens zorgde ik dat login gegevens voor iedereen op USB media opgeslagen werd, men zorgde zelf voor de beschikbaarheid van de gegevens op een centraal punt (docent). Als gastdocent heb ik verschillende laagdrempelige en praktische workshops voor leerlingen voorbereid en begeleid, zoals het maken van een e-mail adres en werken met Office. Voor docenten het opleuken van lesstof met afbeeldingen uit gratis teken en foto bewerking gereedschappen. Met de opgedane kennis heb ik een computerhulp forum ingericht op het internet, internet adressen naar mijn website en forum kan je onderaan in dit bericht vinden. Nu ben ik op zoek naar een nieuw project met o.a senioren (individueel of in kleine groepjes) voor ondersteuning met computer gerelateerde problemen/workshops/korte cursussen.

Please publish modules in offcanvas position.