Ik ben Mario Karèl, geboren en getogen in het Limburgse Roermond, sinds 2001 getrouwd met Joke en sinds 1996 woonachtig in Amersfoort.
Halverwege 1996 kwam ik voor logistiek werk naar Amersfoort, maar vanwege het bedrijfsongeval in 1997 met blijvende schade, kon ik dat werk alleen nog digitaal doen.
Vanaf 2000 werk ik professioneel met (Windows) computers in netwerken, waar ik begon met de cursus MCSE.
De onderdelen die ik op korte termijn met een certificaat had afgerond zijn Comptia netwerk Plus (gecertificeerd netwerk deskundige) en het certificaat Windows 2000 - XP werkstation (gecertificeerd Microsoft deskundige).
Tijdens de economische crisis, bij de overgang naar de euro, verloor ik mijn baan en moest ik ook stoppen met de cursus MCSE, CWI en overige instanties konden niet helpen vanwege de enorme kosten.
Kennis en ervaring heb ik door de jaren opgebouwd vanaf Windows 2000 t/m Windows 10, maar ik kan mijn weg ook zonder problemen vinden in Linux distro's en Mac OS.
In 2005 heb ik een omscholingscursus gevolgd tot ICT onderwijs assistent, waarbij ik een nieuwe eigenschap van mezelf leerde kennen, ik blijk goed in kennis overdracht.
Na onderzoek door het ministerie van onderwijs, bleken cursus en certificaat ongeldig.
Bij de screening van het bedrijf waren grove fouten gemaakt en waren honderde cursisten gedupeerd en werd de directie opgepakt voor fraude.
Toen mocht ik zelf een cursus uitzoeken om toch 'snel' aan het werk te kunnen en ik wilde met MCSE verder.
Mijn keuze had wel flink wat voeten in de aarde vanwege de kosten en om toch enigszins aan mijn keuze te voldoen werd eerst een reintegratiebedrijf bijgeschakeld om te bemiddelen en vanwege de kosten werd toen gekozen voor de 'stoomcursus MCSE voor gevorderden'.
Maar die cursus zou mij om verschillende redenen veel te hoog gegrepen zijn, want mijn relevante kennis was verouderd en ik had geen relevante werkplek, daarvoor in de plaats moest ik zelf een stageplek zoeken, deze had ik gevonden bij Tulip computers, herstartend bedrijf met verouderd netwerk.
Ondanks de tegenslag behaalde ik toch het MCSE/MCSA certificaat in 2009.
Toch kwam ik niet aan het werk, reden hiervoor bleek gebrek aan kennis en ervaring met zeer grote netwerken (meer dan 10000 systemen), de stage MCSE deed ik in een MKB omgeving met ruim 500 systemen.
Na verschillende teleurstellingen, omdat ik graag aan het werk wilde, maar dit wilde niet lukken, daarna kwam ik in 2009 (tot heden) in een burn-out terecht.
Hierbij zijn er verschillende gezondheidsbeperkingen ontstaan die mij functioneel belemmeren in het reguliere bedrijfsleven.
Onder stress werken lukt bijvoorbeeld niet meer, sindsdien neem ik deel aan allerlei (vrijwillige) computer gerelateerde projecten voor o.a ondersteunende werkzaamheden.
Rond 2009 kreeg ik een WSW indicatie en ik wilde graag vrijwilligerswerk doen en mijn eerste project werd 'gratis computer voor minima' bij Amfors (MOB), vanwege mijn technische achtergrond kreeg ik een coördinerende taak, waarbij ROC stagiairs en vrijwilligers samen zouden werken met als einddoel gedoneerde computers en onderdelen samen te bouwen tot computers met een tweede leven bij gezinnen in de bijstand met schoolgaande kinderen.
Hierbij ondersteunde ik niet alleen in het selecteren van stagiairs, maar ik zou de ROC studenten ook ondersteunen tijdens hun stage systeembeheer niveau 4.
Ook vrijwilligers zonder technische achtergrond heb ik ondersteund middels verschillende workshops om gedoneerde onderdelen/systemen op bruikbaarheid te testen.
Het doel was gedoneerde computer systemen en onderdelen/randapparatuur samen te bouwen/repareren/vervangen en daarna compleet maken en testen, na controle werden deze systemen vervolgens voorzien van een besturingsysteem met allerlei gratis programma's.
Het meest recente project was van 2010 t/m 2013, bij Amfors in de AKA opleiding voor volwassenen (met geestelijk/lichamelijke beperkingen).
Mijn ervaring uit de cursus ICT onderwijs assistent kon ik zo zinvol inzetten, maar de naam mag ik niet gebruiken en deze werd omgedoopt tot 'ICT onderwijs ondersteuner'.
In dit project heb ik als ICT onderwijs ondersteuner docenten vooral praktisch ondersteund met hun lesmateriaal via de computer, beamer en geluid aansluiten, printers instellen, etc.
Docenten erkenden gedegen computer kennis/ervaring als toegevoegde waarde voor de onderwijs assistent/ondersteuner.
Leerlingen heb ik voornamelijk praktisch ondersteund bij gebruik van verschillende programma's voor het bewerken en afronden van hun opdrachten op de computer.
Het ging vooral om de toepassingen van (web gebaseerde) programma's zoals e-mail, (web)content bewerken in Paint, Ms Office en Open Office onderdelen, etc.
Docenten hebben doorgaans onvoldoende tijd om zelf lesmateriaal op alle pc's voor te bereiden, mijn taak was om systemen gebruiksklaar te hebben voor aanvang van de lessen.
Tot mijn werkzaamheden behoorde allerlei mogelijke storingen met beamer, geluid of printers te verhelpen, allerlei updates uitvoeren zonder onderbrekingen tijdens de les.
Veel voorkomende werkzaamheden waren toegang tot het netwerk, internet(applicaties) en printers beschikbaar houden, maar ook dat op systemen in een zoekmachine de bladwijzers naar web gebaseerde programma's op de computers waren bijgewerkt.
Tevens zorgde ik dat login gegevens voor iedereen op USB media opgeslagen werd, men zorgde zelf voor de beschikbaarheid van de gegevens op een centraal punt (docent).
Als gastdocent heb ik verschillende laagdrempelige en praktische workshops voor leerlingen en docenten voorbereid en begeleid.
Met de opgedane kennis heb ik een computerhulp forum ingericht op het internet, internet adressen naar mijn website en forum kan je onderaan in dit bericht vinden.
Nu ben ik op zoek naar een nieuw project met o.a senioren (individueel of in kleine groepjes) voor ondersteuning met computer gerelateerde problemen/workshops/korte cursussen.

Please publish modules in offcanvas position.