Kan ik Windows 7 gewoon upgraden naar Windows 10?

Forumregels
Gebruik een sleutelwoord in "zoeken" om een lijst met mogelijke antwoorden te vinden.
Plaats bij veel voorkomende sleutel woorden het joker teken "*" voor en/of achter het woord.
Als een vraag al door iemand is gesteld, is er mogelijk ook al antwoord gegeven.
hutsefluts Netherlands
Contacteer:

Kan ik Windows 7 gewoon upgraden naar Windows 10?

Ongelezen bericht door hutsefluts » 07 nov 2019, 11:25

Om je vraag zo volledig mogelijk te kunnen beantwoorden vragen wij je het formulier gedetailleerd en met relevante gegevens in te vullen, zie voorbeeld.
  1. Waar je vraag over gaat: Windows 7 wordt vanaf januari 2020 niet meer geupdate, kan ik dan gewoon een upgrade laten uitvoeren?
  2. Indien van toepassing, relevante gegevens: Windows 7 Home, x64
  3. Indien van toepassing, specifieke details: Intel Dual core 2.5Ghz, 2GB Ram, VGA 512MB
Indien van toepassing, overige relevante gegevens:
► Laat Spoiler zien

BBgebruiker1 Netherlands
Site Admin
Zodiac:
Contacteer:

Re: Kan ik Windows 7 gewoon upgraden naar Windows 10?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 » 08 nov 2019, 14:01

Vaak is dat wel het geval, er is wel een duidelijke maar ...
Het is sterk afhankelijk van de hardware waar Windows 7 momenteel op draait.
Hoe ouder de hardware, hoe groter de kans dat er problemen gaan komen.
In het geval van oudere hardware (tussen 5 en 10 jaar), kan je beter afwegen om een nieuwe pc aan te gaan schaffen vanwege de problemen die je gaat tegenkomen.
Dit heeft o.a te maken met (missende) stuurprogramma's voor de oudere hardware in Windows 10.

Onder andere om die reden heeft Microsoft de zogenaamde 'hardware eisen' voor Windows 10 sterk verhoogd.
Zou je bijvoorbeeld een upgrade uitgevoerd hebben naar Windows 7 vanuit Windows Vista, dan is de kans groot dat er problemen zullen ontstaan tijdens de upgrade naar Windows 10.
En in dat geval raad ik je dan ook aan om een nieuwere computer aan te schaffen.

Concreet komt het hier op neer dat hoe jonger de hardware is, hoe minder problemen je zult ervaren tijdens de upgrade.
Daarnaast moet er ook ruim voldoende schijfruimte beschikbaar zijn, op de C partitie (systeem partitie) vanaf 120GB.
Heb je een kleinere partitie, maar je wilt toch een upgrade laten uitvoeren dan raad ik je aan om een grotere schijf aan te schaffen, bijvoorbeeld een Samsung SSD schijf van 256GB.
Daarna kan je kloon software van hun site afhalen waarmee je eerst de C partitie kunt vergroten en daarna alles van de oude schijf op de nieuwe schijf kunt over zetten.
De oude schijf kan je dan evt. bewaren voor je data.

Tijdens een upgrade zal alleen je besturing systeem worden bijgewerkt, verder niets en dat is dan ook de reden waarom ik zou kiezen voor een upgrade.
Je kunt ook kiezen voor een installatie buiten Windows 7 om, maar in dat geval zul je later zelf weer alles terug moeten zetten of opnieuw installeren.
Het is wel raadzaam om alle rand apparatuur af te koppelen, zoals printer, scanner, etc.
Dit om mogelijke problemen te voorkomen.
Aanname is vaak de oorzaak van veel ellende.

Plaats reactie

Terug naar “Computer”