PC (moederbord) is stuk, mag ik de schijf overzetten naar een pc met andere hardware?

Forumregels
Gebruik een sleutelwoord in "zoeken" om een lijst met mogelijke antwoorden te vinden.
Plaats bij veel voorkomende sleutel woorden het joker teken "*" voor en/of achter het woord.
Als een vraag al door iemand is gesteld, is er mogelijk ook al antwoord gegeven. Kan je toch geen antwoord vinden op jouw vraag, stel je vraag dan hier.
mario64
Netherlands

PC (moederbord) is stuk, mag ik de schijf overzetten naar een pc met andere hardware?

Ongelezen bericht door mario64 » 17 sep 2019, 10:12

Zie 'VOORBEELD' onderaan de vragenlijst voor uitleg (in de spoiler).
  • Typ waar je vraag over gaat => Het moederbord van mijn computer is defect, maar de schijf niet, deze wil ik graag over zetten naar een andere computer, maar ik weet niet of dit kan?
  • Relevante gegevens, Home/Pro/Business versie, updates, etc. => Windows 7
  • Indien van toepassing, een korte beschrijving wanneer het probleem zich voordoet =>
Indien van toepassing, omschrijf de huidige situatie of/welke wijziging recentelijk is aangebracht => Computer is defect, maar de schijf niet, nu wilde ik graag deze schijf in een andere computer gebruiken.

► Laat Spoiler zien

BBgebruiker1
Site Admin
Zodiac:
Contacteer:
Netherlands

Re: PC (moederbord) is stuk, mag ik de schijf overzetten naar een pc met andere hardware?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 » 17 sep 2019, 10:44

In Windows 7 - 10 gaat dit vaak wel zonder veel problemen, zeker als er geen verschillen in de systeem specificaties zijn.
:idea: Maar als het systeem tussentijds een crash maakte, kan je beter eerst in veilige modus het systeem controleren op fouten, dit doe je met het commando 'sfc /scannow'.
Maar dit commando werkt niet in oudere versies van Windows.
Als er wel verschil is in systeem specificaties, zoals hardware onderdelen, download dan eerst alle benodigde stuurprogramma's (van het specifieke merk en Windows versie) naar bijvoorbeeld USB media, zodat je deze later kunt installeren.
Voordat je de installatie gaat uitvoeren moet je oude stuurprogramma's (van de defecte computer) verwijderen, anders krijg je conflicten (foutmeldingen) en zal je computer erg traag worden.
:!: Let hierbij wel op of je een 32 of 64 bit Windows besturing systeem hebt.
Nadat je het systeem hebt gecontroleerd in veilige modus op mogelijke systeemfouten, kan je daarna in normale modus opstarten.
In veel gevallen zul je tijdens het opstarten zien dat het systeem bepaalde onderdelen niet meer kan vinden, deze zul je eerst opnieuw moeten installeren, maar dat kan pas nadat je de stuurprogramma's hebt verwijderd van de oude (defecte) computer. Hiervoor kan je kijken naar de installatie datum en merk van de stuurprogramma's.
Deze kan je dan vergelijken met de specificaties die je van de computer hebt waar je de schijf ingebouwd hebt. De onderdelen kunnen een andere naam/merk hebben en zullen mogelijk niet werken met de hardware van de computer waar je de schijf in hebt gebouwd.
Aanname is vaak de oorzaak van veel ellende.

Plaats reactie