Windows 10 wil tijdens afsluiten updates uitvoeren die ik niet wil, kan je dat voorkomen?

Alle versies/edities Windows 10.
Forumregels
Gebruik een sleutelwoord in "zoeken" om een lijst met mogelijke antwoorden te vinden.
Plaats bij veel voorkomende sleutel woorden het joker teken "*" voor en/of achter het woord.
mario64
Netherlands

Windows 10 wil tijdens afsluiten updates uitvoeren die ik niet wil, kan je dat voorkomen?

Ongelezen bericht door mario64 » 13 dec 2018, 10:34

Zie 'VOORBEELD' onderaan de vragenlijst voor uitleg (in de spoiler).
  1. Typ waar je vraag over gaat => Windows 10 wil updates uitvoeren die ik niet wil, omdat deze ertoe leiden dat mijn pc een crash maakt. Hoe voorkom ik dat tijdens het afsluiten de update installatie toch kan worden voorkomen?
  2. Relevante gegevens, Home/Pro/Business editie, updates, etc. => Home
  3. 32 of 64 bit => x64
  4. Indien van toepassing, korte beschrijving wanneer het probleem zich voordoet => Na updates maakte mijn computer eerder een crash, dus bepaalde updates wil ik niet.
Indien van toepassing, omschrijf de huidige situatie of/welke wijziging recentelijk is aangebracht => De hardware is al wat ouder wat er voor zorgt dat bepaalde updates een crash veroorzaken, dus die update installatie wil ik voorkomen.

► Laat Spoiler zien

BBgebruiker1
Site Admin
Zodiac:
Contacteer:
Netherlands

Re: Windows 10 wil tijdens afsluiten updates uitvoeren die ik niet wil, kan je dat voorkomen?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 » 13 dec 2018, 15:42

Wat ik je in ieder geval aanraad om te doen is een backup maken voor het geval dat je machine gaat crashen.
Microsoft heeft Windows afsluiten zonder toepassen van de updates onmogelijk gemaakt.
Eerlijk gezegd vind ik deze veranderingen ook niet handig, maar niet alle veranderingen zijn ook vooruitgang.
Als gebruikers het vertrouwen verliezen zullen ze overstappen op andere besturing systemen.
En met alle achterdeur acties zal dit besturing systeem kwetsbaarder worden.
Met een oudere computer zullen de updates ook geïnstalleerd gaan worden, je zal dus een andere manier moeten toepassen, anders zal er opnieuw een crash kunnen volgen.
Alleen is in Windows 10 opstarten in de veilige modus met F8 standaard uitgeschakeld, hoe je dat weer inschakelt vindt je 'hier'.
Zelfs als je de aan/uit knop even indrukt begint de computer wel met afsluiten om dan toch nog even de updates voor installatie voor te bereiden.
Op een 'nette manier' de computer afsluiten zonder toepassen van de updates lukt dan ook niet, als je dat ziet gebeuren houd je 4 seconden de aan/uit knop ingedrukt waarna het systeem echt uit is.
Maar net als in andere versies van Windows is dit dus wel een crash en zul je in de veilige modus (F8) 'chkdsk c: /F' en 'sfc /scannow' moeten uitvoeren om de ontstane schade aan schijf en systeembestanden te herstellen.
Daarna herstarten in veilige modus 'veilige modus zonder netwerk verbinding'.
In veilige modus start je eerst de opdracht prompt uit met admin rechten.
Let er op dat deze regel in de opdracht prompt staat 'c:\windows\system32', want als er 'c:\windows\%username%' (waarbij %username% de gebruikersnaam vertegenwoordigt) staat, dan moet je handmatig in de 'Windows' map naar 'cmd' zoeken in 'systems32', rechtsklik op 'cmd' en daar dan kiezen 'uitvoeren als admin'.
Dan voer je de commando's sfc /scannow uit en daarna chkdsk c: /F.
Meer uitleg kan je 'hier' vinden.
Je kan slechts tijdelijk updates uitstellen, omdat updates op de achtergrond worden geïnstalleerd is het een kwestie van tijd totdat de crash toch weer komt.
Als je meer wilt weten kan je dat aangeven dan zal ik de batch bestanden erbij zoeken.
Aanname is vaak de oorzaak van veel ellende.

BBgebruiker1
Site Admin
Zodiac:
Contacteer:
Netherlands

Re: Windows 10 wil tijdens afsluiten updates uitvoeren die ik niet wil, kan je dat voorkomen?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 » 19 dec 2018, 11:50

Enkele hulpmiddelen om Windows update te resetten kan je 'hier' vinden.
Aanname is vaak de oorzaak van veel ellende.

Plaats reactie