Hoe kopieer ik mijn besturing systeem naar een andere schijf?

Forumregels
Gebruik een sleutelwoord in "zoeken" om een lijst met mogelijke antwoorden te vinden.
Plaats bij veel voorkomende sleutel woorden het joker teken "*" voor en/of achter het woord.
Als een vraag al door iemand is gesteld, is er mogelijk ook al antwoord gegeven. Kan je toch geen antwoord vinden op jouw vraag, stel je vraag dan hier.
mario64
Netherlands

Hoe kopieer ik mijn besturing systeem naar een andere schijf?

Ongelezen bericht door mario64 » 09 jun 2018, 09:34

Stap 1:
Vul de gegevens in achter het '>' teken.
  1. Typ hierna je algemene vraag over besturing systemen = >Hoe kopieer ik het besturing systeem naar een andere schijf?
Stap 2:
Beschrijf hieronder wat je wilt doen, of de stappen die je al gedaan hebt :
Ik heb een nieuwe schijf waar ik een bestaand besturing systeem op wil kopieren, maar ik heb dit nog niet eerder gedaan.
Wat heb ik allemaal nodig om dat zo snel en eenvoudig mogelijk uit te voeren?
Wie kan me helpen?

BBgebruiker1
Site Admin
Zodiac:
Contacteer:
Netherlands

Re: Hoe kopieer ik mijn besturing systeem naar een andere schijf?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 » 09 jun 2018, 16:07

Er is een gratis programma dat ik zou aanraden, dat vergelijkbaar is met het programma Norton Ghost en het heet CloneZilla en is gratis.
Het programma is eigenlijk niet bedoeld voor beginners, het is dus aan te raden iemand te vragen mee te kijken die hier al wat meer ervaring mee heeft.
Zorg er ook voor dat je nieuwe schijf is aangesloten, de nieuwere systemen werken met sata kabels en bijbehorende voeding connector.
Maar je kan hiervoor ook een USB Hard Drive Docking Station gebruiken.
In ieder geval om te voorkomen dat je dingen doet waarna je systeem vervolgens onbruikbaar wordt als je niet weet waar je mee bezig bent.
Ik heb hieronder een korte Nederlandstalige handleiding gemaakt die je kunt volgen, als aanvulling vindt je helemaal onderaan ook nog een YouTube filmpje.

Omdat nieuwere systemen ook opstarten vanaf USB drive, raad ik aan CloneZilla op USB media te plaatsen, dat scheelt weer een CD/DVD.
Om op Windows een USB medium opstartbaar te maken heb je een programma zoals Yumi of Rufus nodig, maar er zijn ook andere programma's die hetzelfde doen.

Yumi en Rufus installeren niets op je schijf, het zijn programma's die meteen opstarten als je er op klikt.

Deel 1:
CloneZilla opstartbaar maken vanaf USB media.

Eerst gaan we CloneZilla downloaden.

Stap 1:
Download CloneZilla en sla het als .iso op.

Daarna zullen we Yumi of Rufus downloaden en opslaan op het bureaublad op, vanwaar het ook meteen opgestart kan worden.

Stap 2:
Download Yumi of Rufus en sla het op.

Stap 3:
Sluit het USB medium aan.

Stap 4:
Start Yumi of Rufus op.
Het programma zoekt meteen naar aangesloten media, het is altijd zinvol om te controleren of je ook het juiste (USB)medium kiest.
Kies eerst de drive waar CloneZilla op geinstalleerd moet worden.

Stap 5:
Kies de locatie waar CloneZilla.iso staat (het programma dat vanaf USB opstartbaar moet worden), de zip/iso bestanden waaruit je kunt kiezen worden getoond.

Stap 6:
Klik op 'open' en daarna op start/create om de installatie te starten.
Alle gegevens op de locatie waarop je CloneZilla installeert zullen verloren gaan, je krijgt deze melding meerdere malen.
Yumi kan meer iso's naast elkaar installeren zodat verschillende programma's van deze USB drive opgestart kunnen worden.
Kies hier 'nee' omdat we hier alleen CloneZilla willen installeren.

Nadat de installatie is afgerond en CloneZilla op USB media staat, zullen we (na controle of de nieuwe schijf is aangesloten) het klonen gaan uitvoeren.
Hiervoor moet je de computer opnieuw opstarten en laat je de pc opstarten vanaf USB media zodat CloneZilla op kan starten.

Deel 2:
PC Opnieuw op laten starten vanaf USB media met CloneZilla zodat we kunnen beginnen met klonen.

Controleer of je nieuwe schijf is aangesloten.
Als dat (nog) niet het geval is, sluit de computer eerst af en sluit de nieuwe schijf aan.

Start je Windows pc daarna opnieuw op en druk op de toets waarmee je in het (boot)menu komt om het opstart apparaat te selecteren.
Dat is merk afhankelijk, we willen opstarten vanaf de USB media en dat kan je in het boot menu instellen.

Kies het USB medium waar CloneZilla op staat, waarna het programma zal opstarten.

Stap 1:
In het menu kies 'system tools'.

Stap 2:
Kies vervolgens 'clonezilla-live....' en in het volgende menu kies 'other modes ... live', zodat je uit meer opties kunt kiezen.

Stap 3:
Kies 'CloneZilla ... to ram ....' en druk de enter toets.

Stap 4:
Selecteer de taal, aangezien Nederlands er niet bij staat, kan je ook de (standaard) Engelse taal kiezen.

Stap 5:
In het volgende menu kies 'don't ... keymap' en druk de enter toets.

Stap 6:
Daarna krijg je de optie 'start clonezilla ...', druk vervolgens op de enter toets.

Stap 7:
In het volgende menu kies 'device - device', zodat je kunt kiezen vanaf welk apparaat de kopie gemaakt wordt en op welk apparaat die wordt gekopieerd.

Stap 8:
In het volgende menu kies 'beginner mode'.

Stap 9:
In het volgende menu kies 'disk to local disk'.

De volgende stappen zijn erg belangrijk!
Voordat je nu verder gaat moet je eerst exact weten vanaf welke drive je kopieert en wat de gegevens zijn van je doel drive.
Let op!
Alles op de doellocatie zal worden verwijderd.

Stap 10:
In het volgende menu kies de (source) bron schijf, in dit geval de eerste schijf waar het besturing systeem op staat.

Stap 11:
In het volgende menu kies de (target) doel locatie, dat is de schijf waarop de kopie van het besturing systeem moet worden geinstalleerd.

Stap 12:
In het volgende menu kan je op 'skip ... ' klikken als je zeker weet dat er geen problemen met het besturing systeem zijn.
Zou je op 'auto ... ' klikken, dan zal het programma de programma eigen instellingen kiezen.

Het programma doet enkele voorbereidingen uitvoeren.
Daarna volgen meerdere meldingen waarin staat dat gegevens op(in) de doellocatie (schijf en/of partitie) zullen worden verwijderd.

Dan volgt de vraag of je de 'bootloader' wilt kopieren.
Dit is met name belangrijk als je een besturing systeem wilt kopieren naar een andere schijf dan moet de bootloader gekopieerd worden.

Tot slot wordt het kopieer proces uitgevoerd en dit proces kan enige tijd in beslag nemen.
Wacht totdat het klonen is voltooid.

Stap 13:
Druk na het voltooien op de 'enter' toets om het kopieer proces af te sluiten.
Vervolgens verschijnt het menu waarin je kan kiezen om:
De pc opnieuw te laten opstarten.
Af te sluiten.
Het klonen opnieuw uitvoeren.

Stap 14:
Kies 'reboot' of 'uitschakelen' wat de computer opnieuw zal doen opstarten, of (shutdown) om uit te schakelen.

Tijdens het herstart proces kan je de stroom of data kabel van de bron schijf losmaken, zodat de computer automatisch vanaf de nieuwe schijf zal opstarten.

Maar ik heb 'hier' ook een Engelstalig YouTube filmpje waar je ook kan zien hoe kopiëren gedaan wordt.
Aanname is vaak de oorzaak van veel ellende.

BBgebruiker1
Site Admin
Zodiac:
Contacteer:
Netherlands

Re: Hoe kopieer ik mijn besturing systeem naar een andere schijf?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 » 11 okt 2019, 01:04

Daarnaast hebben een aantal harde schijf fabrikanten een soort kloon programma, waarmee je de hele of gedeeltelijke inhoud van een schijf kunt kopiëren naar een nieuwe schijf.
Samsung heeft o.a zo'n kloon programma op hun website beschikbaar, ik heb dat nog niet uitgeprobeerd of dat ook bruikbaar is voor andere schijven.
Aanname is vaak de oorzaak van veel ellende.

Plaats reactie