Een goede en heldere hulpvraag stellen

Dit laagdrempelig computerhulp forum is geschikt voor elke computergebruiker.
Voor deelname vragen wij je wel eerst om (gratis) te registreren, dat is in enkele stappen gebeurd, klik 'hier' om meteen met registreren te beginnen.
Als je hier nieuw bent, mag je jezelf voorstellen in de room 'algemeen', zodat andere leden ook weten waar je hulp voor vraagt of aanbiedt.
Forumregels
Stel je hier even voor, zodat anderen je ook kunnen helpen met jouw hulpvraag.
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden en respectloos gedrag wordt niet getolereerd.
Wij respecteren jouw privacy, persoonlijke gegevens worden niet gedeeld.
Nieuwe leden mogen zich hier voorstellen en ook voor een algemeen praatje kan je in dit forum terecht.

Plaats je vraag alleen hier als die nergens anders past.

En tot slot nog dit:
Reclame en adverteren zonder toestemming vooraf en/of ongevraagd spammen is niet toegestaan en hierop volgt een ban.
Dat geldt ook voor waarschuwingen negeren.
ansvannimwegen
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2014, 16:22

Een goede en heldere hulpvraag stellen

Ongelezen bericht door ansvannimwegen » 05 aug 2015, 00:05

In het forum wil ik een vraag stellen, maar welke informatie moet ik in mijn vraag zoal vermelden?

Gebruikersavatar
BBgebruiker1 Netherlands
Site Admin
Berichten: 939
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:

Re: Een goede en heldere hulpvraag stellen

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 » 22 mar 2016, 13:40

Je stelt een vraag omdat je iets niet weet en daarom niet verder kunt.
Om nu zo snel mogelijk het juiste antwoord te krijgen, moet je zoveel mogelijk relevante informatie verstrekken.
De helper heeft een duidelijk en compleet beeld nodig van een specifieke situatie.
Wanneer je jouw vraag in het verkeerde forum plaatst, zal je vraag verplaatst worden en kan hulp vertragen.

Stel je hebt je pc ingeschakeld en je kan na ingelogd te zijn, niet meer internetten.

Foute vraagstelling:
De opmerking alleen "ik kan niet meer internetten" is niet voldoende.
In Windows 7 inloggen en een geel tekentje zien met uitroep of vraagteken, of een (rood) kruis door het netwerk icoon, is belangrijke informatie.
Deze gegevens kan je bij voorbaat al toevoegen terwijl je een vraag stelt.
Een helper zal je nu tijdrovende vragen gaan stellen, zoals over het type en merk pc, besturing systeem, netwerk gegevens en bekabeling of WiFi, de foutmeldingen en andere gebeurtenissen.

Juiste vraagstelling:
De vraag "Bij het opstarten van mijn computer (type/merk en besturing systeem) kreeg ik een foutmelding te zien van het netwerk (geel tekentje met vraagteken/uitroepteken, of rood kruisje in netwerk icoon)" is wel duidelijke informatie.
Een helper heeft hiermee wel al meteen een beeld van de situatie, hij/zij kan een analyse maken van je probleem.
Aanname is vaak de oorzaak van veel ellende.

Plaats reactie