Echt bouwen aan de site begon pas in 2004, eigenlijk pas tijdens de 'stage' van de cursus 'ICToa' (ICT onderwijs assistent) in het Corderiuscollege.
In de krant 'Brabants Dagblad' werden zeer lovende woorden geschreven over de meerwaarde voor het onderwijs.
Op mijn stageplek ontdekte ik niet alleen dat kennisoverdracht leuker was dan ik dacht, maar ook dat er veel vraag is om uitleg over computertermen.
De noodzaak van een gedegen ICT achtergrond bij de onderwijs assistent blijkt ook absoluut uit het enthousiasme.
In grote lijnen kan je zeggen dat docenten en leerlingen het eens zijn over de voordelen van extra IT kennis van een onderwijs assistent.
Al gauw had ik verschillende tekstbestanden met computertermen en de uitleg erbij, dat zou snel veel meer en zo is het computer-woordenboek ook ontstaan.
Voor mij was het belangrijkst dat de werkzaamheden leuk en uitdagend zijn en dat er na afronden van deze cursus een baan voor mij was.
Ik had voldoende technische achtergrond en certificering om die cursus ICToa succesvol af te kunnen ronden.
Want van de MCSE cursus uit 2000/2002 had ik de modules CompTia Netwerk plus en de Microsoft Certified Professional al succesvol afgerond.
Met de cursus ICToa zou de opgedane IT kennis en ervaring in ieder geval niet verloren gaan maar gecombineerd (met de bijscholing) in het onderwijs ingezet worden.
Tenminste, dat was op dat moment het plan van aanpak.
Een half jaar later bleek ineens dat na behalen van het certificaat de cursus ongeldig was.

Als geluk bij een ongeluk zou enkele jaren later gaan blijken dat de opgedane ervaring toch van onschatbare waarde zou blijken.
In 2000 was ik al begonnen met een bootcamp, daar hing een prijskaartje aan van tussen €20 en €30.000 en is bedoeld voor mensen nieuw in het vak zonder ervaring en/of geen bijbehorende werkplek.
Mijn keuze was de cursus MCSE opnieuw op te pakken, maar vanwege de kosten werd het geen volledige cursus, maar een stoomcursus voor IT professionals.
De MCSE cursus was bedoeld voor ervaren IT-ers die alleen nog de certificering hoefden afronden en minimaal 2 jaar als systeembeheerder werkzaam zijn.
Deze stoomcursus was om meerdere redenen veel te zwaar voor mij, maar de optimist in mij wilde toch zien hoever ik zou komen.
Met verplichte stageplek kon ik in 2006 beginnen, als '3e lijns helpdeskmedewerker' bij Tulip computers te Amersfoort, waar ik later zelfs een contract aangeboden kreeg.
Toenmalige leidinggevende wist van mijn site en had webdesign als hobby, hij attendeerde mij op Joomla een beheer systeem om websites te bouwen en beheren, zonder noodzakelijke technische voorkennis.
De crisis was toen nog lang niet voorbij en met reorganisaties kwam er ook een nieuwe manager die mijn cursus geen prioriteit vond.
In plaats daarvan wilde hij dat ik de cursus ITIL Foundation zou gaan volgen, maar de Microsoft MCSE cursus moest binnen 2 jaar na aanvang worden afgerond en die planning was al te krap.
Voor mij stond al vast dat ik de cursus niet met alle 7 certificaten zou kunnen afronden, maar ik wilde er uit halen wat er in zit ondanks het gebrek aan kennis en ervaring.
Eerste voortekenen van burn-out werden toen al duidelijk zichtbaar, stoppen was geen optie en de ITIL cursus heb ik gevolgd, net voor het ITIL examen stapte ik in 2008 op naar detachering.
Maart 2009 sloot ik toch maar mooi als eerste Nederlander (met behoud van uitkering) deze kostbare cursus succesvol af met het belangrijkste certificaat.
Hoewel ik alle cursusdelen had gevolgd, kon ik slechts het eerste (belangrijkste) deel succesvol met certificaat afronden, Microsoft Certificeerd Systems Administrator, met Exchange 2003 implementeren en beheren als specialisme.
Tijdgebrek was de hoofdoorzaak, binnen 2 jaar succesvol afsluiten kon alleen lukken met voldoende ervaring en die had ik niet, maar ik ben erg blij met deze prestatie.
In detachering werd het contract niet verlengd wegens onvoldoende kennis/ervaring met zeer grote netwerken.
De examens zou ik dan zelf moeten betalen, in de bijstand gaat dat echt niet.
Al die tijd vocht ik tegen de burn-out, maar na een aantal flinke teleurstellingen achter elkaar was er geen houden meer aan en volgde toch de onvermijdelijke burn-out.

In 2009 kreeg ik na allerlei onderzoeken wegens gezondheidsklachten, de WSW indicatie.
Tijdens het project 'morgen beginnen' kwam ik als technisch coördinator en teamleider in het project "gratis computer voor de minima" terecht.
Gedoneerde computers kregen in het traject een nieuwe bestemming in bijvoorbeeld gezinnen met schoolgaande kinderen.
Binnen dit traject was ik verantwoordelijk als "technisch coordinator" voor het begeleiden van ROC leerlingen systeembeheer niveau 4 tijdens hun stage en het trainen van niet technisch geschoolde vrijwilligers d.m.v kleinschalige workshops.
Op 'deze foto' is te zien waar de computers en onderdelen werden opgeslagen.
En op 'deze foto' is de locatie te zien waar gerepareerde complete computers in de blauw met witte bananendozen werden opgeslagen.
In een bananendoos zit een complete computerconfiguratie zoals deze werd getest; computerkast met muis en toetsenbord en LCD-scherm.
Tijdens de stage hadden ROC leerlingen in hun project de verantwoordelijkheid voor het repareren en installeren van gedoneerde computers.
Na elke installatie werd er een lijst gebruikt om te controleren of alle gebruikte onderdelen ook werken.
Vrijwilligers zonder technische achtergrond deden het sorteerwerk en vervolgens ook het inpakwerk.
Sorteerwerk van computerkasten, voedingen, schermen, netwerkkabels, toetsenborden en muizen.
Daarbij werd gebruik gemaakt van expertise van de ROC leerlingen, die op hun beurt weer bij mij kwamen voor de eindcontrole van het afgeleverde werk.

Eind 2010 eindigde het project 'gratis computer voor de minima'.
Daarna heb ik enkele maanden stage gelopen binnen Amfors in de opleiding AKA (Arbeidsmarkt Kwalificerende Assistentenopleiding) voor volwassenen.
In dit project wilde ik aantonen dat ICT-ers met enige bijscholing echt een kans kunnen maken in het onderwijs, niet als ICT onderwijs assistent, want die functie bestaat niet.
Maar als ICT onderwijs ondersteuner in het speciaal onderwijs, zo heb ik in overleg (met mijn begeleidster van ROC) de functie omschreven.
Mijn werkzaamheden hadden vooral betrekking op alles dat met computers te maken heeft, maar daarnaast ook ondersteuning van leerlingen en docenten.
Leerlingen tijdens hun werk op de computer, waar ik veel vragen over computertermen kreeg, maar ook voor uitleg hoe je gericht met de computer op het internet kunt zoeken hoe je werkstukken afdrukt.
Docenten ondersteunde ik vooral m.b.t lesstof die per computer werd verstrekt, deze heb ik klaargezet en getest.
Leerlingen kwamen het vaakst bij mij voor uitleg over computertermen, het computerwoordenboek is in deze periode ook erg gegroeid.
Daarnaast werd ik ook vaak gevraagd bij het maken van presentaties die via de computer werden gepresenteerd, maar ook over hoe je werkstukken bewaart.
Docenten maakten graag gebruik van mijn diensten vanwege de voorbereidende aard, zodat lessen vlekkeloos doorgang konden hebben zonder dat de computer daarin een struikelblok vormde.
Zo heb ik er steeds voor gezorgd dat computers al waren opgestart voordat de les begon en op de computers alle middelen waren klaargezet voor gebruik, inclusief bijgewerkte websites, login gegevens etc.
Maar ik zorgde er ook voor dat alle leerlingen hun werkstukken op USB media konden bewaren die vervolgens bij de docenten werden ingeleverd.
Daarnaast zorgde ik er voor dat alle printers die gebruikt werden ook klaar voor gebruik waren.
Uiteindelijk beviel ik zo goed dat men mij een contract aanbood.
Mijn contract liep in 2013 af na reorganisatie, waarna docenten alle handelingen die ik had over genomen, weer zelf moesten gaan uitvoeren.
Van docenten kreeg ik een 'getuigschrift' en van de leerlingen kreeg ik als afscheid de 'ervaring bloem'