Hoe kan ik mijn afbeeldingen beschermen tegen kopieren?

Forumregels
Gebruik een sleutelwoord in "zoeken" om een lijst met mogelijke antwoorden te vinden.
Plaats bij veel voorkomende sleutel woorden het joker teken "*" voor en/of achter het woord.
Als een vraag al door iemand is gesteld, is er mogelijk ook al antwoord gegeven. Kan je toch geen antwoord vinden op jouw vraag, stel je vraag dan hier.
ansvannimwegen

Hoe kan ik mijn afbeeldingen beschermen tegen kopieren?

Ongelezen bericht door ansvannimwegen » 17 jul 2015, 16:47

Is er enige mogelijkheid om mijn afbeeldingen op de site te beschermen tegen kopiëren?

BBgebruiker1
Site Admin
Zodiac:
Contacteer:
Netherlands

Re: Hoe kan ik mijn afbeeldingen beschermen tegen kopieren?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 » 03 nov 2015, 17:30

Sommige webmasters kiezen er voor om de inhoud zoals afbeeldingen te beschermen tegen kopiëren, door bijvoorbeeld rechts klik onmogelijk te maken.
Toch is van bescherming op deze manier geen sprake, omdat deze beveiliging tamelijk eenvoudig te omzeilen is.

Voor de duidelijkheid:
Er is geen waterdichte oplossing, als je echt wilt voorkomen dat iemand je afbeelding pikt dan moet je het niet online beschikbaar maken.

:!:
Afbeeldingen en andere gekopieerde inhoud kan auteursrechtelijk beschermd zijn, klik "hier" voor meer informatie over auteursrecht.

Enkele manieren van beveiliging omzeilen zijn:

Kopiëren vanuit de bron
Alle onderdelen van een webpagina staan beschreven in de paginabron.
Dat moet ook, anders weet je webbrowser niet hoe de pagina weergegeven moet worden.
Het voordeel hiervan is dat ook de afbeeldingen hierin beschreven staan.
Deze informatie kun je mooi gebruiken om een beschermde afbeelding alsnog te kopiëren.
Hoe je dat precies doet kan je in de bijlage vinden.
ZoekenInBronInfoZoekmachine.pdf
(32.12 KiB) 15 keer gedownload

1. Kopiëren door slepen via de bron kun je een afbeelding alsnog kopiëren.
De methode uit de eerste stap is handig wanneer je de naam van de afbeelding weet of vermoedt.
Weet je die niet en heb je geen zin om elke afbeelding in de broncode uit te proberen dan is er nog een andere manier.
Klik op de afbeelding die je wilt kopiëren (met de linkermuisknop) en versleep deze een stukje, terwijl je de muisknop ingedrukt houdt.
De muisaanwijzer verandert nu in een kleine cirkel met een streep erdoor die aangeeft dat je de afbeelding niet mag verslepen.
:idea:
Houd de muisknop nog altijd ingedrukt en druk op de Windows-toets+D, dit haalt het bureaublad tevoorschijn.
Je muisaanwijzer is nu veranderd in een wit vierkantje met een plusteken erin.
Dit betekent dat je de afbeelding hier kunt plaatsen.
Zodra je de muisknop loslaat, krijg je de vraag of je de inhoud naar het bureaublad wilt kopiëren.
Het antwoord is uiteraard een volmondig ja.
Zodra je hierop hebt geklikt, is de afbeelding naar het bureaublad gekopieerd.

2. Door te slepen kun je de rechts klikbeveiliging omzeilen.
Dit doe je door op de afbeelding te gaan staan en 1 keer op de linker muisknop drukken en ingedrukt houden en versleep de afbeelding naar het bureaublad.
Naar het bureaublad ga je door de "Windows" toets ingedrukt te houden en 1 maal op de "d" toets te drukken en daarna beide toetsen los te laten.
Kies een plek ergens op je bureaublad en laat dan de linker muisknop los.
Bij slepen in Firefox op een rechtsklik beveiligde site, zie je een cirkeltje met een streep er doorheen.
Nadat je (tijdens het slepen) op de "windows" toets plus "d" hebt gedrukt, verandert het cirkeltje met streep er doorheen in een wit doorzichtige vierhoek op het bureaublad met onder aan de cursor een klein doorzichtig vierhoekje.
Als je op een plek op het bureaublad de linker muisknop loslaat, verschijnt daar de afbeelding die je hebt gesleept.

Sommige websites beveiligen hun afbeeldingen echter op een andere manier, een opgeslagen afbeelding verschijnt dan niet of als een witte pixel.
Ook hier is vaak een tussen oplossing voor.

3. Afbeelding eerst in MS Paint plakken
Een gekopieerde afbeelding kan je in een bijvoorbeeld een Word document niet zien, er staat alleen een pixel of vakje met een kruisje erin.
Dan kan je de afbeelding eerst in MS Paint plakken, waarna je de afbeelding vervolgens kunt selecteren en alsnog in het Word document plakken.

4. Kopiëren via schermafbeelding
Wanneer alle andere manieren falen, kun je altijd nog een schermafbeelding maken.
Zorg dat je een beeldbewerkingsprogramma bij de hand hebt, zoals MS Paint.
:idea:
Ga naar de pagina met de afbeelding die je wilt hebben en druk op de toets PrintScreen.
De afbeelding zit nu in het klembord van Windows.
Open MS Paint en druk op Ctrl+V.
Hiermee plak je de afbeelding uit het klembord in MS Paint, waarna je het kunt bewerken.
Met behulp van MS Paint knip je de afbeelding uit het en sla je deze op.

5. Maak gebruik van "Screenhunter Free"
Klik 'hier' voor de download

6. In Firefox kopiëren met "DownloadThemAll!" extensie.
Lees "hier" voor de download en uitleg.
Aanname is vaak de oorzaak van veel ellende.

Plaats reactie