Hoe maak ik een DigID?

Forumregels
Gebruik een sleutelwoord in "zoeken" om een lijst met mogelijke antwoorden te vinden.
Plaats bij veel voorkomende sleutel woorden het joker teken "*" voor en/of achter het woord.
Als een vraag al door iemand is gesteld, is er mogelijk ook al antwoord gegeven. Kan je toch geen antwoord vinden op jouw vraag, stel je vraag dan hier.
clara
Netherlands

Hoe maak ik een DigID?

Ongelezen bericht door clara » 05 mei 2015, 21:14

Ik wil graag een DigID maken, maar ik heb geen idee waar te beginnen.
Welke stappen moet ik doen om een DigID aan te maken?

BBgebruiker1
Site Admin
Zodiac:
Contacteer:
Netherlands

Re: Hoe maak ik een DigID?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 » 03 nov 2015, 19:41

Het begint allemaal op de (beveiligde) website 'https://www.DigID.nl'

Tip:
Zorg dat je ook USB media zoals een USB stick aangekoppeld hebt, waar je alle gegevens (veilig) kunt opslaan.
Op de media waar je de login gegevens van DigID wilt opslaan, open een nieuw leeg kladblok document en geef het een naam, bijvoorbeeld LoginDigID.
Druk vervolgens op opslaan.

Klik vervolgens op de website op "aanvragen".
Je komt nu op de pagina waar je je persoonlijke gegevens moet invullen.
Klik daarna op volgende, vul daarin alle velden die verplicht zijn in.
Je kunt ze herkennen omdat er een sterretje naast staat.
Als je niet alle gegevens naar behoren hebt ingevuld, krijg je daarvan een foutmelding.
Klik daarna op “volgende”.
Typ eerst in de kladblok je gegevens zoals een gebruikersnaam en wachtwoord en druk op opslaan.
Gebruik voor het wachtwoord alleen willekeurige letters, cijfers en tekens.
Dus geen namen of woorden, lees "hier" waarom dat zo belangrijk is.

Kopieer deze gegevens vervolgens in de verplichte velden op de website.
Om je aanmelding af te ronden moet je ook een mobiel nummer invoeren en een email adres.
Je krijgt eerst op je mobiel per SMS een code, deze moet je weer invullen op de website.
Nadat je de code op de website hebt ingevuld wordt er een email naar je mailbox gestuurd met een nieuwe code.
Ook deze code moet je als bevestiging op de site invullen, daarmee word je aanvraag afgerond en krijg je vervolgens binnen 5 werkdagen een brief met nogmaals een code die je moet invoeren.
Daarmee is je DigID voltooid en geactiveerd.
Sla alle gegevens in je kladblok op, deze heb je nodig als je op het internet inlogt op bepaalde websites waar je gevraagd wordt in te loggen met je DigID gegevens.
:idea:
Als tip wil ik nog meegeven dat je in de eigenschappen 'alleen lezen' instelt zodat je gegevens niet per ongeluk wist of verandert.

Sites waar je inlogt met je DigID zijn o.a:
Openbare instellingen zoals belastingdienst, zorgverzekeraar, Sociale zaken, enz.
Aanname is vaak de oorzaak van veel ellende.

Plaats reactie