Een goede en heldere hulpvraag stellen

Welkom bij het computerhulp forum, voor al jouw computervragen en antwoorden.
Het is laagdrempelig en daarmee ook geschikt voor beginnende computergebruikers.
Na gratis registreren kan je deelnemen aan het forum, of in de chat om hulp vragen.
Forumregels
Reclame zonder toestemming wordt verwijderd, hierna volgt een waarschuwing.
Na spammen, een waarschuwing of geen gehoor geven aan instructies volgt een ban, zonder discussie.
Wij respecteren jouw privacy, persoonlijke gegevens worden niet gedeeld.

Enkele tips:
Behandel iedereen met hetzelfde respect waarmee jezelf ook behandeld wilt worden.
Dubbel gestelde vragen worden verwijderd, vragen in het verkeerde forum gesteld worden verplaatst. Hiervan brengen we je op de hoogte.
Gebruik in zoekopdrachten met vaak/veel voorkomende 'sleutelwoorden' het joker teken '*'.
Plaats in 'algemeen' alleen algemene vragen of vragen die nergens anders passen en suggesties.
ansvannimwegen
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 jul 2014, 16:22

Een goede en heldere hulpvraag stellen

Ongelezen bericht door ansvannimwegen » 05 aug 2015, 00:05

In het forum wil ik een vraag stellen, maar welke informatie moet ik in mijn vraag zoal vermelden?

Gebruikersavatar
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1034
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:
Netherlands

Re: Een goede en heldere hulpvraag stellen

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 » 22 mar 2016, 13:40

Je stelt een vraag omdat je iets niet weet en daarom niet verder kunt.
Om nu zo snel mogelijk het juiste antwoord te krijgen, moet je zoveel mogelijk relevante informatie verstrekken.
De helper heeft een duidelijk en compleet beeld nodig van een specifieke situatie.
Wanneer je jouw vraag in het verkeerde forum plaatst, zal je vraag verplaatst worden en kan hulp vertragen.

Stel je hebt je pc ingeschakeld en je kan na ingelogd te zijn, niet meer internetten.

Foute vraagstelling:
De opmerking alleen "ik kan niet meer internetten" is niet voldoende.
In Windows 7 inloggen en een geel tekentje zien met uitroep of vraagteken, of een (rood) kruis door het netwerk icoon, is belangrijke informatie.
Deze gegevens kan je bij voorbaat al toevoegen terwijl je een vraag stelt.
Een helper zal je nu tijdrovende vragen gaan stellen, zoals over het type en merk pc, besturing systeem, netwerk gegevens en bekabeling of WiFi, de foutmeldingen en andere gebeurtenissen.

Juiste vraagstelling:
De vraag "Bij het opstarten van mijn computer (type/merk en besturing systeem) kreeg ik een foutmelding te zien van het netwerk (geel tekentje met vraagteken/uitroepteken, of rood kruisje in netwerk icoon)" is wel duidelijke informatie.
Een helper heeft hiermee wel al meteen een beeld van de situatie, hij/zij kan een analyse maken van je probleem.
Aanname is vaak de oorzaak van veel ellende.

Plaats reactie