Welke IT-basisprincipes blijven onveranderd?

Welkom bij het computerhulp forum, voor al jouw computervragen en antwoorden.
Het is laagdrempelig en daarmee ook geschikt voor beginnende computergebruikers.
Na gratis registreren kan je deelnemen aan het forum, of in de chat om hulp vragen.
Forumregels
Reclame zonder toestemming wordt verwijderd, hierna volgt een waarschuwing.
Na spammen, een waarschuwing of geen gehoor geven aan instructies volgt een ban, zonder discussie.
Wij respecteren jouw privacy, persoonlijke gegevens worden niet gedeeld.

Enkele tips:
Behandel iedereen met hetzelfde respect waarmee jezelf ook behandeld wilt worden.
Dubbel gestelde vragen worden verwijderd, vragen in het verkeerde forum gesteld worden verplaatst. Hiervan brengen we je op de hoogte.
Gebruik in zoekopdrachten met vaak/veel voorkomende 'sleutelwoorden' het joker teken '*'.
Plaats in 'algemeen' alleen algemene vragen of vragen die nergens anders passen en suggesties.
hutsefluts
Berichten: 354
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:26
Netherlands

Welke IT-basisprincipes blijven onveranderd?

Ongelezen bericht door hutsefluts » 21 apr 2015, 11:15

Net als in elke tak van sport gelden hier toch ook enkele basisregels.
Welke regels gelden er voor vrijwilligers in de IT?

Gebruikersavatar
BBgebruiker1
Site Admin
Berichten: 1034
Lid geworden op: 26 jun 2014, 15:55
Locatie: Amersfoort
Zodiac:
Contacteer:
Netherlands

Re: Welke IT-basisprincipes blijven onveranderd?

Ongelezen bericht door BBgebruiker1 » 03 mar 2017, 13:33

Tien stokoude IT-principes staan nog steeds aan de basis van ons werk. Dit is een leidraad voor IT in roerige tijden.
De opmerking dat er eigenlijk maar weinig is veranderd sinds systeembeheer Electronic Data Processing was en programmeurs de hoge priesters van de sector waren, is dus niet waar.
Alles is veranderd!
De IT-wereld van nu is stukken complexer dan twintig jaar geleden, gelukkig zijn er tien basisprincipes hetzelfde gebleven.
Deze wijsheden zullen je helpen gewoon door te stomen tijdens de volgende generatie IT-ontwikkelingen.

1. Het draait niet om de tech zelf, het draait om ondersteuning.
De IT-producten die je koopt zijn een langetermijnverbintenis.
Daarom moet je er zeker van zijn dat die hoop op een lange relatie wederzijds is en kochten IT-organisaties voor de veiligheid producten van grote leveranciers.
Maar inmiddels kan open source net zo'n goede keus zijn en vaak zie je zelfs open source-varianten bij grote aanbieders als IBM.
“No One Ever Got Fired For Buying IBM”, werd altijd gezegd.
Niet elke open source-technologie heeft voet aan de grond in de softwarewereld, maar velen wel.
Neem bijvoorbeeld PHP.
Als dat voldoet, waarom zou je dan nog naar Java kijken gezien diens security problematiek?
Toch wordt Java overal ondersteund en zelfs meegeleverd door Oracle en zien we het daarom overal terug.
Het gaat er niet om of de technologie goed is, het gaat om hoe breed het wordt ingezet en hoe het wordt ondersteund.
2. Goede informatiebeveiliging begint met goede fysieke beveiliging.
Het is een goed idee om de hardware achter slot en grendel te bewaren, de toegang te beperken tot een aantal werknemers met pasjes en geautomatiseerde logs bij te houden van wie er binnenkomt.
Het verschil met nu is dat die afgesloten ruimte vroeger van onszelf was.
Maar zelfs nu we naar de cloud verhuizen, geldt het basisprincipe nog steeds.
Vooral voor MKB'ers zijn er alternatieven voor het zelf beheren van die ruimtes: van co-locaties tot volledige cloud.
Die besparing van het niet bouwen van een eigen datacenter moet je niet oppotten.
Investeer in een hoge-bandbreedte verbinding met lage latency naar je datacenter.
Nog beter: investeer in redundantie en zorg dat je niet overal één van hebt.
Zorg voor twee van zulke goede verbindingen naar je (cloud)provider, het liefst aan twee verschillende kanten van het gebouw zodat een overijverige graafmachine je niet volledig van het datacenter kan afsnijden.

Een fenomeen dat altijd een zorg zal blijven voor de IT-wereld en een van de core businesses van elke IT-organisatie.
3. Ken de dreigingen.
In de goeie ouwe tijd kwam je een heel eind als je een time-out instelde op CICS-sessies, zodat hackers niet konden inbreken.
Vervolgens kwamen pc's, gedistribueerde systemen, internet en nog meer manieren waarop het bedrijfssysteem kwetsbaarder werd.
We reageerden daarop door desktops dicht te timmeren en de DMZ beter in de gaten te houden met steeds slimmer wordende firewalls.
Er zijn nog steeds veel bedrijven die denken dat door systemen zo grondig mogelijk dicht te timmeren het risico op hacks het best verkleind kan worden.
Hierdoor kan niemand meer iets creatiefs doen en bedrijven staan of vallen met innovatie.
Innovatie betekent dat er meer gedaan moet worden dan alleen nieuwe producten te verkopen.
Het betekent dat er creatief gedacht moet worden en die creatieve gedachte moet kunnen worden geïmplementeerd.
Daarom moeten we vandaag de dag nog meer tijd steken in het verbeteren van de resources en het actief ondersteunen van gebruikers.
Dreigingen komen en gaan.
Die moeten natuurlijk goed in de gaten worden gehouden, maar het is belangrijk om te onthouden dat de grootste dreiging voor een bedrijf een personeelsbestand is dat niet kan innoveren.
4. Testen is een core business.
De professionals onderscheiden zich van de beunhazen met regressietests en stresstests.
Dat is altijd zo geweest en dat zal ook altijd zo blijven.
Met een regressietest kun je zien of nieuwe dingen de oude niet stukmaken.
En de stresstest zorgt ervoor dat de boel blijft draaien als iedereen het nieuwe product in gebruik neemt.
Een professionele IT-organisatie onderhoudt drie omgevingen: ontwikkel-, test- en productie-omgevingen.
Dat betekent dat je overal drie van moet kopen en ze alle drie moet onderhouden.
Vandaag de dag is het logisch om een testomgeving in de cloud te zetten, omdat je alleen maar hoeft te betalen voor die resource als je hem inzet.
Afhankelijk van de productieomgeving die je hanteert, kan een testomgeving in de cloud ook een goede plek zijn om een regressietest uit te voeren.
Bij stresstesten komen wel erg veel variabelen kijken, dus doe dat nog even niet in die omgeving.

Een ITIL-proces dat nodig blijft en de simpele ontwikkelmethode dat complex is geworden.
5. Het wijzigingsproces zorgt voor doorlopende productie.
De dagen dat ontwikkelaars gewoon een stuk programmatuur in productie konden nemen ligt al lang achter ons.
Juist hiervoor is de Wijziging of Change voor bedacht, niemand houdt van dat proces, maar dat is onbelangrijk.
Het gaat erom dat je ervoor zorgt dat de wijziging de productie niet in gevaar brengt.
Of, als productie wel wordt benadeeld, om ervoor te zorgen dat er een plan B is.
Denk je dat de cloud dat verandert?
Jazeker: het wordt nog moeilijker om processen te beheersen.
Want als je geen goede afspraken maakt met de cloudprovider, kan het maar zo gebeuren dat men wijzigingen doorvoert zonder zich aan jouw processen te houden.
Het is immers hún infrastructuur, dus net als voorheen moet je ervoor zorgen dat wijzigingen de processen niet in gevaar brengen.
6. Agile werkt.
Al ver voordat allerlei ontwikkelstrategieën de lol uit de IT zogen, hadden we al een Agile ontwikkelmethode.
Een manager kwam naar je bureau en vroeg of de computer iets kon wat hij of zij voor ogen had.
De programmeur ging even aan de slag, liet het resultaat zien aan de gebruiker en ze herhaalden deze stappen tot het eindproduct deed wat de manager wilde.
Dat noemden we niet Agile, maar “praten over waar we de computer voor willen inzetten”, maar het was niettemin Agile.
Toen kwam er structuur met Waterfall, waarbij je een vastomlijnd proces volgt.
Dat werkte – als de manager tenminste van tevoren een perfect beeld kon schetsen van hoe het hele systeem moest werken en dat in detail kon omschrijven.
Dat model werkte maar niet en we bleven in de IT met dit probleem worstelen, waardoor we uiteindelijk drie decennia aan productiviteit verloren. Toen kwam Scrum op de proppen.
Daarmee krijgen we interactie met de klant en iteratie in de uitvoering terug, maar zo vastgelegd in regeltjes dat de lol uit Agile is verdwenen.

Een onderschat onderdeel van het IT-leven en waarom integratie een kerndoel is van de IT.
7. Bedrijfscontact is cruciaal voor IT.
Organisaties zijn eigenlijk een netwerk van relaties tussen werknemers en afdelingen.
Met goede verstandhoudingen loopt alles soepel. Zonder goed contact gaat het mis.
Toen bedrijven nog een strikte hiërarchie hadden, was de CIO de relatiemanager tussen IT en het bestuur.
Als die geen vertrouwen had in de CIO, kon IT niet slagen.
Zo simpel was het.
Maar het ligt complexer.
De relatie tussen IT en de bedrijfsvoering verandert iedere keer dat een IT'er met iemand anders in het bedrijf contact heeft.
Het gaat niet alleen om de CIO.
Als de rest van het bedrijf geen vertrouwen heeft in 'systeembeheer' dan kan IT niet slagen.
Als het wel snor zit met die relatie, is het veel makkelijker om een project succesvol af te ronden.
Niet makkelijk, maar makkelijker.
8. Integreer: automatisering kan domme bedrijfsprocessen verbeteren.
Bedrijven gebruikten computerrapportages opnieuw in data-entry en daardoor besefte IT een van zijn belangrijkere taken: het integreren van systemen om losse systemen te koppelen en data gesynchroniseerd te houden.
Dus er werden interfaces gebouwd.
Een heleboel handgemaakt ETL-koppelingen.
Allemaal om losse automatiseringseilandjes met elkaar te verbinden.
Inmiddels zijn het er zoveel dat het een onoverzichtelijke bende is geworden.
Slimme IT'ers investeren in een , of iets soortgelijks en denkt van tevoren na over interfaces.
Want een interface boven op de rest gooien omdat er nou eenmaal een gloednieuw product is levert dezelfde bende op als voorheen.
Vandaag de dag gebeurt er veel IT buiten het bedrijf, vooral in de vorm van Software-as-a-Service dat door een manager als nieuw eilandje van automatisering bij de organisatie is binnengebracht.
Op den duur wordt management het zat dat werknemers data moeten overzetten dus wees voorbereid op het interfacevraagstuk dat vroeger of laat gaat komen.

Het uiteindelijke bestaansrecht van IT en het einddoel van al ons harde geploeter.
9. IT is er om het bedrijfsproces te ondersteunen.
Het is een slechte zaak om technologie in te zetten omdat het er nou eenmaal is.
Dat betekent niet dat IT zijn wereld hoeft te beperken tot het simpelweg voldoen aan wat er vanuit het bedrijfsproces wordt gevraagd.
IT moet verder gaan en de kar trekken op technologisch gebied.
Een IT-organisatie die niet zelf suggesties aandraagt en de discussie aangaat, in plaats van het simpelweg uitvoeren van gebruikersvragen, is fundamenteel aan het falen.
"Leidend in technologie" betekent dat je steun biedt aan managers en gebruikers die hun eigen technologie willen bouwen of aanschaffen.
Het is tijd dat we beseffen dat Shadow IT geen slechte zaak is, omdat het de bandbreedte van de inzet van technologie in het bedrijf vergroot.
Er zijn natuurlijk risico's, alles wat de moeite waard is om te doen, brengt risico's met zich mee.
Maar IT moet iedereen helpen te slagen met zijn technologie, niet om de ambitie iets nieuws te doen in de kiem te smoren omdat het nou eenmaal niet wordt ondersteund.
10. Het einddoel van IT is vernieuwing.
Toen computers nog nieuw waren, zagen managers ze als dé manier om het bedrijf te vernieuwen.
Het bedrijfsproces zou sneller en goedkoper worden, terwijl ondertussen menselijke fouten werden verminderd.
Dat optimisme duurde ongeveer tot het moment dat IT-organisaties zoveel aan elkaar gekoppelde systemen moesten ondersteunen dat het implementeren van iets nieuws tijd en geld kostte, en risico's met zich meebracht.
Het hielp ook al niet om over te gaan op processen als Waterfall, dat begint nu eindelijk te veranderen.
Met Agile, betere integratietools en technische non-IT, is informatietechnologie weer op het punt om ons vernieuwing te bezorgen in plaats van dat we achter veranderingen blijven aanlopen.
Vernieuwing is uiteindelijk het doel van IT.

Klik "hier" voor het originele artikel.
Aanname is vaak de oorzaak van veel ellende.

Plaats reactie